Thursday, January 5, 2017

KEBERKATAN REZEKI

Ramai orang mengeluh...naper tak cukup-cukup duit walaupun berpeluh mengais rezeki sana sini. Naper tak kaya-kaya...simpan duit tu kejap jer dalam bank (kadang-kadang tu kat tapak tangan lagi dah habis..) Heran kan??

Cuba kita x-ray diri kita...adakah rezeki yang kita dapat selama ni adalah rezeki yang berkat. Faham tak apa itu BERKAT?. Berkat tu dik..maksudnya rezeki yang ko terima tu tiada unsur-unsur haram. Banyak contoh unsur haram ni dik tapi kebanyakan manusia di bumi Allah ni ada yang tak tahu dan tak nak amik tahu bab hukum hakam ni. Ada gak yang buat hukum sendiri dengan menghalalkan apa yang dibuat...

Kadang-kadang tu..manusia ni selalu terlepas pandang atau sajer tak mo pandang isu tentang hak orang lain. Hak orang...terang-terang bunyinya HAK ORANG KANN?? mengapa kita nak nafikan walau pun zahirnya kita tau tu jelas ada hak orang lain. Tak kisahlah orang yang empunya hak tu billionaire sekalipun..yang pasti kalau itu hak dia...tak ada orang boleh pertikaikan.

Dalam isu berkongsi dalam apa jua..there must be ada portion masing-masing. Tak gitew??. So, tak boleh la ko nak pulun sorang-sorang dan buat alasan yang tak masuk dek akal. Tak kan la dah tua-tua nak diajar lagi bab dan hukum hakam agama. Bukan akak yang saja-saja cakap yer...dalam Islam ada hukum tentang mengambil hak orang lain..Akak nak ngajar...akak ni belum pegi haji lagi...Lain la korang dah berkali-kali ke sana kan. Muhasabah la diri tu...

Rezeki yang berkat tu Insya Allah buat hidup kita cukup dalam serba serbinya ...Tak guna gak kalau rezeki banyak dapatnya tapi "orang punya" . Jenuh nak menjawab kat akhirat sok..

So..jangan kata akak tak payung..

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com