Wednesday, June 17, 2015

ERTI DAN KEBAIKAN BERPUASA MENURUT ISLAM..

Islam itu sebenarnya amat indah kerana dalam setiap ajarannya terkandung seribu kebaikan untuk kita samada dalam jangkamasa pendek maupun panjang. Sebagai contoh..dalam Islam disuruh kita berpuasa. Puasa ni salah satu dari rukun Islam iaitu yang wajib bagi umat Islam.

Wajib tu bermakna korang kena buat dan no excuse tapi bagi golongan yang tertentu..Bagi orang yang berpenyakit yang boleh memudaratkan dia sekiranya dia berpuasa..maka dibolehkan untuk tidak berpuasa..
 
Sapa kata posa ni susah...lapar tu memang la lapar tapi di sebalik menahan lapar tu sebenarnya ada hikmah yang tersembunyi. Perut kita ni diasak dengan macam-macam makanan which is kalau machine pon boleh rosak ..nikan lagi perut manusia kan?. So sebulan berpuasa dalam setahun tu dapat merehatkan perut seketika...
Puasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga tapi juga menahan nafsu

 

Puasa ni gak dapat mendidik diri kita dari melakukan perbuatan yang tidak baik..dan paling penting menginsafi diri bahawa hidup kita ni jauh lebih baik berbanding mereka yang tidak berkemampuan. At least, selepas bebuka..kita masih dapat menjamah makanan. Bayangkan mereka yang hidup daif..belum tentu dapat berbuka sesuap nasi apalagi menjamah makanan seperti kita.
 
Dalam bulan baik ini juga, kita digalakkan bersedekah dan menambah pahala seperti melakukan sunat tarawih dan amalan  baik yang lain.
 
Semuga  Ramadhan pada tahun ini lebih berkah untuk semua...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com