Thursday, January 26, 2012

MENABUNG LER...

Caye tak kalu aku katakan ..umur dah tua2 camni pun, aku masih ada tabiat suka menabung. Sumer ni disebabkan disiplin dari arwah Abah yang memang mendidik kami suka menabung ketika dari kecil. Tu juga lah yang aku terapkan pada anak2ku sekarang supaya mereka meneruskan usaha yang mendatangkan faedah ni.

Masa kami adik beradik kecil dulu...arwah abah belikan sorang satu tabung ayam, gajah dan kucing. Berlumba2 ler aku, yong dan adikku Hisyam menyimpan duit baki belanja sekolah atau duit dari pemberian sewaktu Hariraya. Pada aku waktu tu..menyimpan duit dalam tabung ni satu keseronokan tapi sebenarnya arwah abah cuba terapkan disiplin menyimpan pada kami.



Sekarang ni, tak main de budak2 sekarang tabung ala aku dulu. Baby dengn tabung canggihnya. Bila dah penuh, hubby aku akan simpan dalam akaun yang kami buka sejak dia lahir lagi...Berapa dah jumlahnya? Hihi..ko agak2 ler yer..Abang tak main tabung2ni. Alamat habis gitu jer lah. Bila dia kumpul duit jer, hubby aku terus masukkan dalam akaunnya. Anak bujang ni boros sket...kengkadang tu duit tabung adik dia pun dia 'pau' dulu...termasuk aku omaknya...Bukan apa..pinjam sekejap jer kat Baby tu..peh tu ganti balik..Kan Baby kannn...??



Sekarang tak de lagi tabung gajah yang arwah abah berikan tapi ajaran dan disiplin darinya akan aku teruskan pada generasiku yang seterusnya.

1 comment:

Saraqistina80@yahoo.com