Tuesday, February 21, 2012

ANAK DARA vs ANAK LEMBU

Menjaga anak dara ni kata orang tua2 lebih susah dari menjaga lembu sekandang. Betul ke? Cam pelik plak aku dengar statement tu!. Dari mata kasar jer dah kubayangkan betapa susahnya menjaga lembu sekandang tu. Dah ler tak faham bahasa..silap2 kau ditanduknya.


Anak dara kita tu kan ke anak kita..Faham pun bahasa yang kita cakap..Rasa aku sumer tu bergantung pada kita sebagai parent untuk mendidik dan mencorakkan kehidupannya. Kalau dah dibiasakan tak berdisplin dan berbudibahasa dengan orang tua2, tak heran ler kalau dah besar tu dia biadap dengan siapa saja.


(Anak dara sorang ni..kalu tak dengar cakap..siap dia!)

Anak2 ni bukan sahaja perlu dididik dengan ilmu dunia tapi jugak dibekalkan dengan ilmu akhirat supaya dia dapat membezakan antara halal dan haram. Setakat memberi makan dan pakai sahaja ..tidak mencukupi dan bukan itu "pelaburan" jangka panjang dari ibubapa.

One more thing..anak2 sekarang tidak seperti kita dulu yang mengikut perintah ibubapa. Oleh tu...gunakanlah ayat2 diplomasi korang agar mereka melakukan tugasan dengan rasa relahati dan tanpa paksaan.

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com