Wednesday, December 18, 2013

BANGGA KER PUNYA ISTERI SEPERTI INI?

Makin tambah usia aku ni..makin aku tak faham ragam manusia di sekeliling  ni. Yer lah kan...hati orang mana lah boleh kita baca.. Banyak artikel yang aku dah baca tentang sikap sesetengah lelaki dayus yang bergelar suami ni yang aku betul2 tak faham apa yang ada dalam minda diorang ni.

Korang noticed tak, sang suami ni macam seronok malah bangga bila berjalan disebelah isteri yang bajunya tak cukup kain...mak ramai ler mata2 nakal yang melihat dan bertambah ler bangga suami ni bila isterinya jadi tontonan.

Bila isteri tu plak ada affair dengan orang lain...wahhh...bukan main marah. Siap canang satu kampong yang orang kacau bini dia...Dalam hal ni aku cuma nak cakap sket jerlah yer...kita ni sebelum menunjuk kesalahan orang lain..perasan tak jari yang empat lagi tu menunjuk ke arah kita??

Maknanya..dalam kita mencari kesalahan orang lain tu, pernah tak kita lihat kesalahan di pihak kita sendiri...Dalam kes di atas tadi tu...kata nenek dan atuk aku dulu kala...tepuk sebelah tangan tak kan berbunyi..So kalau tak der respon dari pihak yang satu lagi...tak menjadi bang oiii!.

Perempuan ni lebih-lebih lagi sebagai isteri haruslah pandai menjaga maruah suami. kalau suami tiada di sisi, bukan bererti ko bebas berkeliaran macam kelawar...Pernah tak korang sedar, dosa yang korang buat tu semuanya ada bahagian (share) untuk suami di situ. Ertinya..kalau ko buat dosa, maka suami yang tak reti menjaga maruah isteri pun akan di campakkan ke neraka sebagai pembalasan atas kelalaian tanggungjawabnya  sebagai suami.

Tak der maknanya ko nak bermegah dapat bini cantik tapi tak pandai menjaga maruah diri dan maruah ko sebagai suami. Dan tak der maknanya ko plak nak bikin kecoh huha sana sini sebab itu sebenarnya mempamerkan kelemahan ko sebagai nakhoda rumahtangga ibarat tepuk air di dulang tepercik ke muka sendiri. Sorang isteri pun tak leh jaga..camner nak jadik pemimpin camni...?

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com