Thursday, October 13, 2016

Simpanan Syariah KWSP

Pepagi Jumaat yang mulia ni..akak nak kongsilah maklumat untuk kebaikan bersama...Ianya mengenai konsep Simpanan Syariah iaitu satu alternative baru bagi simpanan KWSP yang lama iaitu Simpanan Conventional.
 
Antara kebaikan Simpanan Syariah ini ialah duit pencarum (kita la tu) akan dilaburkan ke syarikat yang patuh syariah. Dengan kata lain, tiada unsur riba, judi, penjualan arak, senjata dan sewaktu dengannya. Of coz la ni bagus untuk kita yang beragama Islam ni kerana wang yang kita terima bersih dari unsur-unsur yang demikian. 
 
Tapi bukan kata untuk mereka yang muslim jer ..yang non muslim pun bagus bagi mereka yang menyokong pada benda-benda yang membawa kebaikan..Yer la kan..melabur pada syarikat penjualan senjata atau minuman keras contohnya..sama seperti kita bersubahat pada benda-benda yang mendatangkan keburukan dan kemusnahan.
 
Satu akak nak kongsi maklumat dengan korang tentang khairat kematian dalam KWSP ni. Untuk pengetahuan semua KWSP ada menyediakan wang khairat kemation pada pencarum. Contohnya korang meninggal dunia, penama korang boleh menuntut wang tersebut dalam tempoh 6 bulan dari tarikh kematian. Lebih dari tarikh tu tak leh yer..
 
Hasil carian imej untuk simpanan syariah
 
So apa tunggu lagi..ayuh kita bertukar kepada benda yang baik....

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com