Monday, November 16, 2015

PAYUNG PUN NAK REMBAT KER??

Kalau korang Tanya budak kecik yang dah pandai bercakap tentang hukum mencuri...dorang pun pandai kata mencuri tu dosa!. Semua orang pun akui mencuri tu berdosa..tapi masih ramai yang ambil mudah dan merasakan "mengambil hak" orang tu satu perkara kecil jer.
 
Semalam, balik dari pejabat..aku 4 beranak pegi la ke UTC Sentul untuk buat passport..Akak nak travel lagi dikkk!!.Kemana? rahsia dulu yek...Sampai kat sana dah pukul 7 pm lebih. Pejabat Imigresen ditutup sebentar dan dibuka selepas jam 8pm. Oleh kerana hujan..akak bawak la payung..Siap bawak masuk ke surau dek takut hilang payung tu..
 
Masa tengah excited beratur, aku terlupa payung yang ditinggalkan atas meja gerai berhadapan pejabat tersebut. Bila dah selesai urusan renewal passport, baru teringat...biasalah....wasallam cepatnya si tangan panjang aka penyamun tarbus ni mengambil hak orang.
 
Memang la tak mahal mana payung tu..tapi aku kesal naper la ada manusia yang punyai attitude buruk camni. Apa salahnya ko biar jer payung tu kat situ...bukan hak ko pun!. Masa tu memang rata-rata yang menunggu kat luar tu cuma mereka yang nak masuk ke pejabat Imigresen tu..dah lenggang tempat tu kecuali kami yang menunggu kat gerai yang dah ditutup tu...
 
Heran kan...passport yang RM200 tu ko mampu beli...payung yang tak sampai RM20 tu pun ko rembat orang punya...miskin hina betul manusia sekor ni!. Nak aku doakan flight dia kebabom....ngeri plak kot buatnya aku sekapal dengan malaun hina ni...tak ke kes nyaya!
 
Tak per la...mudah-mudahan Tuhan beri aku rezeki melempah ruah lagi....Amin..
 
 

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com