Sunday, March 24, 2013

GAGAP

Sebelum aku citer panjang lebar..aku harap sangat yang citer ku ni tak disalah ertikan. Bukan menghina sapa2 sekadar cerita jer yer..

Korang pernah berdepan dengan orang yang gagap tak?. Aku ada ler sorang cousin yang gagap dia memang dah tahap gaban punya gagap. Pernah ler sekali tu dia nak bercerita...fuhh..menunggu dia nak mengabihkan ayat jer, jenuh menunggunya. Tambah lagi kalu citer tu suspen..rasa cam nak lepuk ajer pipi dia bior terus lancar bercakap. " cer..cer cer ceritanya ber..ber..ber... begini.."tuler selalu mukadimah ayat dia. Sampai terangkat-angkat kening aku untuk menunggu dia melancarkan ayat dia tu. Sudahnya dia malu sendiri dan kaki aku dipijaknya bila aku tergelak menengok kepayahan.dia bercakap.

Kata orang tua2, petua untuk menghilangkan gagap ni ialah menepuk sigagap tadi dengan batang keladi dari belakangnya sewaktu dia sedang tergagap2 bercakap. Tapi musykil gak aku, boleh ke hilang gagap tu? Silap haribulan..gagap tak hilang..dia plak kena gatal keladi tu..hihi.

Apapun..dalam gagap2 tu bertemu gak jodohnya.Idok ler gagap..malah suaranya yang ala2 suprano tu jauh beza dengan cousin aku yang cakap tersekat2 tu. Lama dah tak jumpa dia..sekali tu aku jumpa...tak der lagi " cer ..cer.." dia!.Dia bercakap tapi suara tak keluar cuma mulut dia kumat kamit macam vibrate handphone..Masya Allah..makin teruk gagap dia..

Ni memang nak kena batang keladi gak nih...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com