Monday, May 19, 2014

NAK KAYA?...CUBA CARA NI...

Ada orang tanya aku...sampai bila aku nak kerja kat NADI ni..Aku jawab..tunggu ler sampai aku dah cukup kaya, baru aku berhenti yer..Jawapan tu aku bagi rasanya 5 tahun lepas kot..He he he! bila soalan yang sama diajukan pada aku ari ni..tetiba teringat cam penah dengar jer dialog ni....


Boleh ker orang makan gaji cam aku ni kaya dengan hanya mengharapkan gaji bulanan?? Persoalan yang ramai nak tahu kan?. Kalau tanya kat aku, jawap nya BOLEH!...Sapa kata tak boleh? Dalam dunia ni..tak ada benda yang tak boleh...asalkan ko usaha. Caye tak??


Memang pada awalnya agak susah ler sket sebab biasalah kan...oranng keja makan gaji ni..habih bulan...maka habih ler gaji. Tapi kalau korang boleh cuba tips aku ni, Insya Allah..kalau tak kaya..sekurang-kurangnya ko ada wang tambahan yang tak disangka-sangka bila tiba saat memerlukannya.


Menabung...kalau harap ko beratur depan kaunter bank tu untuk menyimpan...aku berani kerat kuku ler, tak kan ko buat, betul tak?. So alternatifnya..buat potongan gaji samada masuk dalam akaun tabung haji atau ASB misalnya. Tapi jangan ler bulan ni ko masuk RM50, hujung bulan ko dah kuar RM40..bila nak kaya nyer..

Kalau tak boleh simpan banyak..simpan ler ikut kemampuan...tapi jadikan ianya satu disiplin tetap korang. Mulakan dari sekarang yer sebab time korang muda ni ler nak menyimpan..dah tua ganyut baru nak membuka akaun tak guna dah...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com