Sunday, May 25, 2014

SUSAHNYA JADI PELAJAR ZAMAN SEKARANG

Makin kita menongkah ke arus zaman maju yang serba canggih, makin advance segala-galanya. Kalau zaman dulu, paling canggih pengangkutan awam pun..bus ler. Nah ko!..sekarang ni..LRT, monorail gah gitew!.

Tapi aku bukan nak citer tentang pembaharuan transport kat Malaysia ni tapi sistem pembelajaran kanak2  zaman sekarang ni jauh beza malah tak terjangkau dek akal bagi aku.
Kalau zaman aku dulu, darjah 1 atau 2 tu zaman paling seronok belajar mengira dengan batang aiskrim...uncang kacang hijau. Belajar tak ler terbeban..sebab diselangseli dengan nyanyian supaya murid tak bosan.

Tapi budak sekarang ni..time ni dah belajar buat assigment. Kelakar plak aku rasa sebab depa yang beria2 buat sukatan pelajaran ni tau ker yang kebanyakan assigment tu..mak bapak budak yang buat!  Ngaku jer ler sebab tu ler aktiviti para kengkawan aku di ofis..sibuk print assigment anak memasing..ni kata orang..lembu punya susu..sapi dapat nama..

Tang bahasa Melayu plak..mereka ni disuruh buat ayat. Kalau senang tak ngapa la..ni buat ayat dari perkataan 'mengapai awan' Dalam pada kawan aku terkebil2 ketika anak dia tanya erti perkataan tu....anak yang sorang lagi selamba menjawab 'Mengapai awan means cloud seeding laaa...that one also you dont know ka?.

He he! terlebih advance ler plak!!

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com