Tuesday, June 10, 2014

KHASIAT TIMUN YANG KITA TAK TAHU

Bila kita tengok timun..apa yang terfikir dalam kepala ialah buat ulam..tak pun cicah ngan sambal belacan sodap gitew kan?.

Nak share sket dgn korang out there, khasiat timun ni di antranya mengandungi vitamin B1,B2, B5, B6, vitamin C, asid folic,kalsium, magnesium, zat besi dan banyak lagi.

Bagi mereka yang nak membuang selulit dengan cara mudah dan murah boleh cuba cara ni. Gosokkan beberapa potong hirisan timun di bahagian tertentu dan biarkan seketika. Dikatakan bahawa bahan dalam timun tersebut akan menjadikan colagen dalam kulit kita kembali anjal. Untuk sapa-sapa yang dah ada kedutan di muka jugak bagus mengunakan petua ini.

Berita baik bagi mereka yang selalu dok sakit kepala, makan ler beberapa slice timun sebelum tidur. Jika diamalkan, Insya Allah bangun tidur dengan rasa segar tanpa sakit kepala lagi.

Paling aku suka bila timun ni boleh jugak digunakan untuk menghilangkan stress. Caranya potong beberapa timun dan masak didalam air yang mendidih. Kandungan nutrisi yang terdapat dalan timun akan menghasilkan aroma terapi yang dapat menghilangkan stress. Sesuai bagi korang yang 24 jam stress di pejabat dan di rumah.

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com