Thursday, June 2, 2011

HUTANG..MINTAK HUTANG..


Mungkin ramai beranggapan hutang itu perkara remeh temeh. Tapi tau tak korang, kalau dah pandai membuat hutang tu..kenalah gak pandai membayor.Jangan masa berhutang, bukan main lagi janji manismu..sanggup ler terima syarat dan terma segala tanpa memikirkan akibatnya.

Tu sebab kengkadang bila aku dengar citer orang yang umahnya disimbah cat merah gara2kerana berhutang tu...aku tak kesian!. Dah ko tau dia tu lintah darat yang mengenakan bunga berkuntum2..yang ko gi setuju syarat dia wat per??

Along ke Angah ker...dia tu pun cari makan gak.Cuma cara dia ajer membezakan antara halal dan haram. Tak ada giler plak Along tu nak buang duit beli cat dan menyimbah rumah korang kalu tak ada sebab musabab. Yang aku heran tu..kebanyakan peminjam ni plak siap buat report polis lagi..Aku rasa..Along tu yang patut buat report polis sebab korang dah melanggar perjanjian.

Bagi aku ler, undang2 perlu juga dibuat bagi menghukum orang2 yang tidak membayar pinjaman mengikut syarat yang dipersetujui. Tapi sikap sesetengah peminjam ini juga perlu diambil tindakan apabila turut menghukum keluarga mangsa dengan ugutan dan sebagainya.

Bagi orang2 Islam khasnya...hutang tu dituntut WAJIB dijelaskan. Malah jika sipeminjam telah tiada lagi, warisnya perlulah melunaskan bagi pihaknya. So..sapa2 yang rasa2nya ada meminjam tapi buat muka kering tak berbayor tu...berubah ler yer...Jangan sampai nanti amalan baik korang disekat di akhirat kelak hanya kerana
hutang yang tidak dijelaskan.

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com