Friday, June 17, 2011

KESUKAAN ABAH....

Pepatah ada mengatakan Haiwan mati meninggalkan tulang..manusia mati meninggalkan nama. Memang tepat apa yang dikatakan malah boleh dikatakan Abah kami meninggalkan lebih dari sekadar nama..banyak memori sepanjang bersamanya yang hingga kini masih segar dalam ingatanku.

Tanggal 22/4/2011 tempoh yang belum cukup lama untuk aku melupakan kepedihan dan kerinduan atas kehilangan Abah. setiap kali aku kerumah emak, masih kelihatan barang2barang peninggalan arwah (aku tak suka menggunakan perkataan ni sebenarnya) dalam rumah tersebut. Baju T merah tua kesukaan abah masih tergantung di dalam bilik tidurnya. Lebih mengharukan aku...bila emak menggantung gambar Abah yang di print melalui komputer. Kalu mak rindu..mak tengok ler gambar dia katanya...Sebak dada aku waktu mendengar kata2nya.

Korang tau...walaupun dah hampir 2 bln abah pergi, aku mash lagi tak boleh melihat benda2 kesukaannya ketika dia masih ada. Waktu kami bawa berubat secara tradisional di Kampar dulu, abah beria2 nak sangat makan biji buah teratai. Merata2 kami cari...sanggup berpatah ke belakang semata2 mencari buah tersebut demi memenuhi hajatnya.


Sepanjang waktu Abah sakit tu..hanya air 100 plus sahaja yang boleh diminumnya..Berbotol2 ler kami spare stok dirumahnya untuk bekalan dia. Waktu dia meninggal tu, aku buang baki 2 botol lagi yang tinggal kerana rasanya airnya pun dah berubah dan aku tak sanggup melihat hatta botolnya sekali pun!.


Abah juga punya bakat memasak meehun goreng paling sedap penah aku rasa setakat nih. emak pun tak leh lawan masakan dia. Selalunya meehun gorengnya tu adalah diantara hidangan istimewa kami dipagi raya. Tahun ni...kami akan merindui masakan meehun Abah...


Sesuai dgn kelembutan keperibadian Abah...dia suka pada warna hijau sampaikan motornya pun warna hijau dan kalau beli baju untuk cucu2nya pun wajib warna hijau. So, kami decide nak buat batu di pusara Abah nanti dengan warna kesukaannya iaitu warna hijau gak.

Cukup lah tu...mata aku dah bengkak menangisi saat2 indah bersama Abah ni...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com