Thursday, February 25, 2016

2ND DAY DI VIETNAM

Eik aku lupa guys...Ari tu, aku janji nak citer pasal trip aku ke Vietnam kan...Dah tulis tapi lupa nak publish...Boleh?? Ni dengar ler citer 2nd day trip aku yerk...

Memandangkan kami ni tak bawak baju banyak, maka gigih la mencari t.shirt kat sana. Malangnya tak der yang aku berkenan..Tapi disebabkan dah tak der baju untuk dipakai..pasrah jer lah. Quality t.shirt yang di jual lebih kurang sama dengan yang kami beli di Indonesia tapi harganya lebih mahal di sini, Kalau di Indonesia, T.Shirt biasa cam ni kami boleh dapat 3 helai dengan harga RM10 tapi di sini...RM10 sehelai. Paling terkejut tu bila ada diantara pelancong dari Malaysia bagi tau yang dia beli T.Shirt yang sama dengan harga RM45 sehelai.
 

Ni gara-gara kurang faham dengan currency bila ditukar kepada Dong (VND). Sebab tu, aku dah mempersiapkan diri dengan membawa list currency yang di letakkan dalam hp. So..mudahkan nak bawak ke hulu hilir.

Apa yang aku pelajari kat sini ialah sikap bersaing antara peniaga-peniaga ni keterlaluan sangat hingga sanggup berlaku kurang sopan kepada pembeli yang rata-ratanya rakyat Malaysia. Mereka suka memaksa dan sampai satu ketika memarahi pelanggan sekiranya kita tidak membeli barangan mereka.

Of course la kalau kena ada tawar menawar kan...Pengalaman aku kononnya nak membeli sourvenir fridge magnet untuk kengkawan. For info..mereka ni selalu ingat yang pelancong dari Malaysia ni kayaraya belaka dan akan meletakkan rega yang tak munasabah. Fridge magnet tu 10 keping dijual dengan harga RM40. Gila ko!. Aku cakap "No..VND100,000. Terbeliak biji mata amoi Vietnam tu bila aku letak rega camtu...Dia tetap dengan rega dia...So aku pun cakap "it's ok thank you dan terus nak berlalu dari situ.

Ko tau Minah Vietnam ni bertindak kasar dengan memegang tangan aku dengan kuat dan berkata"You don't want to buy!..why you ask the price! (dengan mata cam Pontianak sundel malam). Ko salah orang la Moi...Aku rentap tangan dan terus aku tunjuk jari telunjuk aku pada dia "Don't you ever do this to me..I don't like! (Aku plak balas jengil mata kat dia) time tu aku lupa yang aku ni bukan kat Malaysia dah...kik kik! Anak bujang dan anak dara aku terpaku tengok kebrutal mamanya sampaikan waktu aku panggil mereka untuk berlalu dari situ pun tak bergerak jugak.
 
End up dia jerit panggil aku dan setuju dengan rega yang aku nak..Tapi aku dah tawar hati dah..Ko ingat ko sorang je ke yang jual mende tu...





No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com