Sunday, August 12, 2012

BEZA RAYA DULU DAN SEKARANG

Kalau nak dihitung memang banyak bezanya. Bagi aku raya zaman aku kanak2 dulu lagi meriah dari zaman anak aku sekarang. Memang ler zaman sekarang ni banyak benda canggih yang kuar tapi kecanggihan tu tak dapat mengatasi kemeriahan berhariraya pada zaman kami dulu.

Zaman aku dulu...kalu sebut pasal raya, tak sah kalau tak der pelita dan panjut...baru gempak kan...Tapi zaman sekarang ni. harap lampu lip lap korang tu jer lah..kalau ada pelita pun boleh dikira dengan jari.

Zaman dulu, okay jer main mercun.Berdentam dentum sana sini. Sekarang ni ko jangan main2..kang raya kat lokap. Mana tak nyer. bebudak sekrang ni dah advance pandai...mercun tu dah elok2 dibukak dan di modified letak dalam batang paip. At last, dah putus jari,,baru nak nyosal...Nak main bunga api...lorr ape kelasss!!


Raya zaman akak dulu, saat paling bahagia ialah time beratur nak dapat duit raya! . Masa tu RM1 tu besar dah nilai nyer. Jangan budak sekarang...ko nak tengok mulut dia herot berot mengata, cuba ler bagi RM1...In fact, anak aku yang 2 kerat tu pun..kalu jumpa duit RM1 kat tepi jalan.. tak heran pun nak mengambik...Dah dibiasakan sejak kecik, auntie dan uncle dia bagi kapok2 pun, RM5 ke atas. Anak bujang aku masa kecik..siap bagi orang lagi duit raya dia.... Alasan dia...duit dia dah banyak...huhuhu.






No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com