Wednesday, August 15, 2012

DAH NAK RAYA DAH NI...BAWAK2 LER INSAF

Pernah tak korang bertemu dengan orang yang mempunyai sifat negatif dalam dirinya? Senang citer..hatinya tak bersih gitu...sering berperasangka buruk pada orang lain dan tidak penah mau menyedari kelemahan diri sendiri apalagi memperbetulkannya.

Kalau hidup kita ditakdirkan tak seindah hidup orang lain...jangan menyalahkan takdir apalagi memusuhi atau irihati dengan kebahagiaannya. Sebaliknya, muhasabah diri...mungkin ada sesuatu yang tidak kena dalam diri kita menyebabkan  apa yang kita hajati tu tidak kesampaian. Perlukah kita semarakkan rasa irihati tu dengan membabitkan orang lain untuk memboikot musuh kita tu?

Zaman sekarang ni..budak2 tadika pun boleh berfikir lebih matang...so jangan lah letakkan metaliti diri kita sebaris atau jauh lebih rendah dengan mereka. Ibarat "anjing yang menyalak bukit"...bukit tu tak juga runtuh tapi  anjng tu yang sakit tekak...Tak kan ko nak samakan diri ko dengan sang anjing tu kan?.

Belajarlah menerima Qada dan Qadar dari Allah dan jangan sesekali menunjukkan sikap kurang matang ko tu depan orang lain. Nanti ko juga yang malu...Orang yang ko dengki tu..rezeki dia tetap mencurah2 jugak...

Eh!!apa yang akak bebelkan sorang2 ni....mesti korang terfikirkan? Tak de apa2..sajer ..buat tazkirah petang2 ni buat sapa2 yang nak membersihkan hati yang "berdebu" tu.... Debu tanah boleh buat tayamum..tapi kalau debu di hati tak dapek nak nolonggggg....


No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com