Sunday, August 26, 2012

TIPS MENGELAKKAN UMPATAN DAN SINDIRAN

Apa perasaan korang kalu terdengar gosip dari orang lain tentang umpatan dan fitnah yang disebarkan oleh orang yang ko kenal malah agak rapat dengan ko?. Marah?..rasa nak hempok muka dia yang sedia "lebam" tu??

Sebagai manusia...rasanya aku pun ada keinginan untuk buat sumer tu tapi mengenangkan kata adindaku puan penasihat...tak jadik akhirnya. Betul jugak kata dia..Antara kata2nya yang membuka mindaku ialah :-

1)  Naper ler ko nak membalas kata2 umpatan dan sindirannya tu. Bererti tak der bezanya diri akak yang terpelajar ni dengan dia yang tah2 setakat sekolah pondok jer...dalam erti kata lain...ALA2 JER!

2)  Sindirannya walau pedas mana pun tak sikit pun menjejaskan kredibiliti akak. Malah akak nak bagi tau..hidup akak lebih bahagia berbanding dia. Tu anugerah Tuhan tau....Tah naper..lagi banyak dia mengumpat akak...lagi murah plak rezeki akak kebelakangan nih....

3)  Sikap hipokritnya tu menunjukkan dia ni berani di belakang jer...Cuba ko cakap depan2 akak. Nak tengok apa hadiah hariraya yang akak bagi. Angpow? no!..no!..no! Penampau! ndak ke?

Ni make up opera cina kewwww....?

Kengkadang kesian gak aku tengok dia ni.Sedeyyy! Ke hulu ke hilir mencari penyokong...macam nak meraih undi lagaknya. Dari ko buat kerja yang tak berfaedah dan menambahkan pahala untuk aku tu..baik ler ko betulkan hidup dan diri ko yang tunggang langgang tu.

Tak perlu rasanya aku nak mendoakan yang terbaik untuk dia ..sedangkan dia tak pernah sedikit pun cuba mengubah dirinya sendiri untuk berperangai seperti manusia selayaknya....Tuhan tu pun tak kan berubah nasib manusia tu melainkan dia sendiri yang mengubahnya. Ada faham?

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com