Wednesday, August 29, 2012

DI SEBALIK TAKDIR TUHAN

Kengkadang kita terfikir mengapa doa kita tidak dikabulkan walaupun dah berkali2 memohon. Jangan terfikir atau jauh sekali mempertikaikan takdirNya kerana setiap yang berlaku itu ada sebab yang tersirat di sebaliknya.

Dah bertahun kahwin....namun masih belum dikurniakan cahayamata sedangkan orang lain yang kahwin kemudian pun dah besar2 anak mereka. Mesti kita tertanya2 kan?...Mengapa dan kenapa?. Jawapannya ada pada diri kita sendiri. Kalau menjaga amanah Tuhan yang sedia ada pun tak berkebolehan...macammana lah nak handle amanah seperti zuriat ni.

Bukan macam anak kucing..pandai2 ler ko cari makan sendiri. Anak ni tanggung jawab kita. Kalau dah menyerahkan tanggungjawab tu pada orang lain apalagi menyusahkan orang lain...ORANG MACAM NI ke yang nak berangan ada zuriat??

Seharusnya kita muhasabah diri, mengapa orang lain ada semuanya ada tapi tidak kita...Tuhan tu Maha Mengetahui segala2nya. Dikurniakan sesuatu bersesuaian dengan keperluan hambaNya. Berhentilah menjadi manusia ego yang seakan cuba melawan takdir...Belajarlah menerima Qada dan Qadar dariNya meskipun bukan itu yang kita impikan...

Biar seluar senteng ..jangan akal juga turut senteng...Sekadar berkongsi satu cerita kisah seorang hamba Allah....

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com