Monday, June 25, 2012

SINDIKET YANG BERLELUASA

Bukan di KL jer malah mana2 tempt aku pergi kat Malaysia ni mesti ada kumpulan peminta sedekah. Rata2 tu menggunakan anak sebagai ihsan inta simpati. Ada sesetengah tu plak, gunakan bebudak kecik dalam 6 tahun ke atas berkeliaran sana sini...


Ada satu hari tu, tengah sedap aku makan, time ni lah dorang datang dari meja ke meja. Hubby aku yang pemurah ni dah siap2 bukan wallet nak bagi duit. Kesian nyer...tu ler keluhan dari mulut dia bila tengok orang cenggini. Aku? bukan sebab aku dilahirkan tak penah rasa susah tapi ada sesuatu yang aku rasa tak kena dengan orang camni.

So..masa dia datang ke meja aku..aku interview dia..datang dari mana..tinggal kat mana..mengalahkan Inspektor Sahab dah aku soal dia. At last aku cakap..aku tak mau bagi duit tapi kalau dia nak makan...aku boleh belanja.. Erkkk! jawapanya menjengkelkan aku... Saya nak duit bukan nak makan!.

Kalau dah tu jawapan ko..mintak maaf ler yer...aku tak kan bagi.. Dia terus blah bila aku tanya ni anak awak ker? Sah2 aku tengok...rupa dia jauh beza dengan anak dia tu..For sure ler berbakul dia ngutuk aku sebab cuba korek rahsia dia..he! he!

Pihak yang berwajib..tinjau2 ler golongan orang2 yang camni. Aku tak rasa dorang ni susah betul melainkan ada sindiket di sebalik mereka yang menggunakan orang2 ni untuk tujuan peribadi.

Ingat senang mintak duit aku ker? Hello..orang buta pun bisnes jual tisu untuk cari rezeki..Ko senang2 jual muka jer yerk!

                                             Ini macam kalo aya...u lagi loaded dari saya....

4 comments:

  1. kes mcm ni mgkin ada kaitan dgn sindiket kanak2 hilang tu kan?menakutkan...........

    ReplyDelete
  2. Salam Hanie.
    Maaf ML terjah ur blog arini. Tertarik dgn entry u ni..

    Rasanya ni kali pertama pd diri ML jumpa entry yg berckp pasal "sindiket" meminta2. Sbnrnya ML agreed wt u coz naik meluat dgn kerenah mrk ni (peminta) yg saban hari berkeliaran utk meminta2. Bukan la kita ni tak perihatin dgn kesusahan org tpi PLEASE laaaa...klu kita tgk mrk ni bukan susah pn. Ade tu dtg dgn pakaian yg sempurna. Badan mereka pn tak de la berbau hapak like tak mandi seminggu... [kata tak mampun sara diri...???]

    Apa yg Hanie ckp kat atas tu mmg berlaku. Cuma yg peliknya pihak berwajib dan kerajaan kita wat ape yer? Klu bukan rakyat kita pn, berlambak juga warga asing yg mengambil kesempatan ke atas baik budi rakyat kita! Sampai bila scenario peminta sedekah cara ini nk selesai? Cer tanya datok bandar? tanya jawatan kebajikan masyarakat? dorg wat apa ntah kat sana? TOLONG la pantau gejala PEMINTA SEDEKAH murahan ni?? plzzzzzz..... [ buat malu kat org luar yg dtg ke negara kita tgk masih ada rakyat Malaysia yg mengemis? ]

    ReplyDelete
  3. Betul tu Irfa...I pun rasa misteri kanak2 hilang tu ada kaitan dgn sindiket camtu. Tu yang buat kita tak rasa selamat walaupun di negara sendiri.

    ReplyDelete
  4. Setuju dgn pendapatmu MyLady..kerajaan kita perlu tegas membenteras peminta sedekah yang sedikit sebanyak mencacatkan pemandangan ni.Dalam masa yang sama juga, rakyat kita harus bekerjasama untuk tidak memberi peluang kepada mereka ni untuk mencari rezeki mudah. Sikap pemurah pun perlu kena pada tempatnya...

    ReplyDelete

Saraqistina80@yahoo.com