Thursday, October 18, 2012

Ukuran Hantaran Kahwin...

Bila kita bercakap pasal orang kahwin..apa soalan paling popular yang selalu kapoci sangat nak tau? Ist of coz ler tentang decoration bilik tidur, pelamin dan baju yang dipakai pengantin. Bukan tu jer..ada lagi yang paling korang bz body sangat nak tau...hantaran dia brapa??

Ni sajer ler nak borak2 kosong dengan korang...apa ler agaknya ukuran hantaran bagi seseorang tu yer..bergantung pada rupanya ker, statusnya ker ataupun hantaran tu semata2 untuk menjaga darjat ibubapa pengantin tu jer.

Emak aku penah ler citer ..zaman dia dulu, orang berebut2 nak meminang anak dara yang pandai bersawah, paling koman pun pandai menganyam tikar . Almaklum ler kan..orang dulu kan ker bersawah padi, so kalau dapat menantu yang pandai bersawah ni kira cam satu aset ler.

Kalau korang idup dapat dulu..setakat muka cantik...putih melepak tapi masak pun ko tak pandai, alamat jadik andartu ler korang..Zaman sekarang ni terbalik lak...ko pandai cat muka, gaya manja ala2 kucing nak mengawan...kira masuk list ler.

Bukan ker lebih baik jika ukuran hantaran tu diukur bukan hanya berdasarkan pada kecantikan tapi pada budibahasa dan lain2 kategori yang boleh membawa kepada kebahagiaan rumahtangga. Bagi lelaki yang akan bergelar suami ni...carilah isteri yang boleh dipimpin dan memimpin anak2 ke jalan yang diredhai Tuhan.


No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com