Monday, August 12, 2013

SIKAP PEMANDU MALAYSIA DI JALANRAYA

Kalau bercakap tentang kerenah ataupun sikap segelintir pemandu kita di Malaysia ni memang tak dapat dinafikan ianya perlu ada pendekatan yang lebih menyeluruh.

Kalau sebut pasal kempen, rasanya setiap kali ada perayaan, tiapa kali tu jugalah ada ops jalanraya yang akan memantau pengguna jalanraya yang tidak mematuhi peraturan. Tapi nampaknya undang2 di Malaysia ni tidak begitu berkesan buat pengguna jalanraya yang merasakan diri mereka kebal undang2.

Contoh ketara yang dapat aku lihat tentang sikap mereka ialah ketika berlaku kesesakan jalanraya. Laluan kecemasan ataupun di panggil bahu jalan tu merupakan altenatif mereka untuk memotong. Bila lorong kecemasan yang biasa digunakan penunggang motosikal dipenuhi dengan kereta dan lori, pengguna motosikal ni plak trpaksa menggunakan laluan di celah2 kereta yang ada di yengah jalanraya.

Apa yang aku perhatikan, diaorang ni tak sket pun rasa bersalah malah cam bangga dengan sikap kurang ajar yang ditunjukkan apalagi ketika memandu dengan kereta mewah. Berapa sangatlah kLU kena  saman pun kannnn....??? Bayaran saman sebanyak tu "celah2 gigi" jer bagi dorang yang punya duit ni. Tapi bagi yang tak mampu nak bayar saman tu, perasaan bangga yang super bangang tu jer ada dalam diri dorang ni.

Apakata penggunaan AES tu bukan hanya ditumpukan pada pengguna yang bawak kereta ala pelesit hutan ni sebaliknya dipasang untuk pengguna jalanraya yang memasuki lorong kecemasan

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com