Thursday, August 4, 2011

KENANGAN MASA KECIL DIPAGI RAYA

Kalau dibandingkan zaman beraya sekarang ni dengan zaman aku kanak2 dulu..jauh bezanya..Zaman sekarang ni , kau tengok anak2 aku..lepas solat hariraya terus dok depan tv. Dulu raya pertama jer,kami adik beradik berserta sepupu penat berjalan sana sini beraya rumah saudara mara.

Antara rumah yang paling aku suka pergi ialah rumah emak saudara kami yang kami panggil Wan tunggal (Dia ni anak tunggal). Masa sampai tu..dia plak tak de di rumah dan pintu tak berkunci..Apa lagi kami pun buat ler cam rumah sendiri...kuih pun dah ada atas meja dan perut pun dah lapar.Memang kami tibai dan pulun habih kuih dia.Dah kekenyangan tu..apalagi masing2 tidur terbontang kekenyangan.

Sedar2 jer wan tunggal balik. Mengamuk sakan dia tengok pintu rumah dia terbukak dan kami plak semua tidur. Paling hangin tu..bila dia tengok kuih muih dia habih!!.Apalagi sebagai denda, kakak dan sepupu aku yang sebaya dengan dia disuruhnya basuh periuk belanga dia di dapur. Untung aku kecik lagi time tu...kalu tak mesti kena join depa!

Bila aku citer kat Baby..cam terkejut dia. Tak sangka mama dia nakal cam tu katanya...Baru tau yerr...tu belum aku citer lagi bab kami kena hambat sebab mandi kat tali air...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com