Saturday, August 20, 2011

RAYA SAKAN KO YERR.


Bila tiba nak raya ni, umat Islam pun berpusu2 ler bershopping giler2 sepanjang bulan Ramadhan. Tu yang aku kagum dengan orang melayu kita ni kan...dalam perut berkeriuk lapar dan dahaga tu , masih bersemangat berjalan ke hulu kehilir untuk bershopping. Tapi..cuba kalu korang suruh depa ni gi solat kat Masjid ..mmmmph ade jer ler jawab nyer kan...

Bukan itu yang aku nak citer ni tapi korang perasan tak bila tang Cina atau India raya, tak ada ler iklan diskaun "maut" terpampang kat tv atau newspaper. Tapi kalu melayu yang raya...Nah!!diskaun 50% barang kemas!, perabot tak yah bayor sampai 2012 (Ko ligan jer perabot tu..peh tu suruh dorang tarik balik peh raya yerrr...)


Persoalannya di sini..sebab apa??Sebab masyarakat melayu kita ni memang suka berabih malah berhutang! Bagi yang tak ada duit tapi still nak berlagak mewah cam orang lain! lagi parah penyakitnya. Jiran tukar perabot baru...dia dah start tarik muka depan laki nyer...mogok sampai tak masak utk berbuka. (Minta dibelikan juga ler tu!)Oppps sorry...tu bukan aku okay! Aku ni mengamalkan hidup paling simple dan berbelanja ikut kemampuan.

Kalu korang gi umah aku tu tengok hiasan perabot cantik atau mahal sekali pun..semua tu aku dapati bukan dengan cara mogok atau piket dengan hubby aku tapi aku berbelanja ketika rezeki diberi Allah tu lebih dari apa yang aku jangkakan. Jadi tak salahkan kalu kita berbelanja... tapi dalam masa yang sama beringat untuk menyimpan duit untuk hari esok..

So..ambillah iktibar dari citer aku ni yer...Jangan kerana ghairah bersaing dengan jiran dan rakan..sanguup berhutang dengan ceti haram...nanti lepas raya..ko dengar dialog ni yer..."Woi kici..bunga tarak..pokok tarak...saya saman court dalammmm..(Aku pinjam dialog Dato Aziz Satar daaa...)

Bersederhanalah dalam segala hal....

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com