Friday, December 28, 2012

HANYA KERANA KITA BERBEZA...

Sungguh aku tak faham mengapa manusia kini lebih suka bersengketa dari berdamai dan berbaik sangka. Rasanya ..alangkah tenteramnya dunia ni kalau kita sesama makhluk yang menumpang di bumi Tuhan ni bekerjasama antara satu sama lain. Tiada perasaan iri hati dan juga sifat saling jatuh menjatuhkan.


Manusia di beri Tuhan akal yang jauh lebih istemewa berbanding makhluk yang lain. Tapi dengan akal yang diberi itulah...ada di antara kita menyalahgunakan keistemewaan tersebut. Rasa sedikit kecewa bila membaca akhbar tentang manusia yang terlalu taksub dan merasakan diri sendiri lebih baik dari orang lain...tidak mahu satu tapak perkuburan dengan sesama agama HANYA kerana berlainan fahaman politik.
 


Politik itu bukankah ciptaan manusia...pilihan samada kita memilih siapa calon pemimpin kita tetapi ianya bukanlah pemisah antara kita sesama manusia lebih2 lagi seagama. Tidakkah kita sedar..di sebalik keangkuhan kita itu...kita memperlihatkan kecetekkan akal fikiran malah jadi bahan ketawa masyarakat sekeliling.







Cuba anda lihat gambar di atas...keakraban dua makhluk ciptaan Tuhan yang berlainan..namun tetap boleh menerima sesama mereka seadanya. Belajarlah untuk merasa malu kerana kedua2nya jauh lebih baik dari kita yang bermusuhan sesama sendiri...  



No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com