Tuesday, December 25, 2012

SIMPLE TAPI SEDAP!

Kadang2  kita rasa makanan yang sedap tu adalah makanan yang mahal dan makan di tempat yang mahal2. No..No..aku sangkal semua tu sebab bagi aku tak semestinya sumer tu sedap.

Ada kalanya makanan yang simple ni jauh lebih sedap. Sebagai contoh lah kan..aku masak tengahari semalam...Jemu bila tengok udang,ketam, ayam dan benda2 yang biasa dalam peti sejuk tu. Kebetulan..hubby aku balik dari kebunnya di Gombak dengan ole2 @ buah tangan hasil dari kebun.

Jantung pisang! Korang penah makan tak jantung pisang. Masak lemak pun sedap..tapi aku rebus dan jantung pisang ni di cicah dengan sambal belacan perah asam limau. Perghhh! bukan nak puji masakan aku tapi dekali sekala, bila makan makanan camni..berselera kata kau!.


Ikan keli plak aku buat masak tempoyak..Anak bujang aku sampai lupa niat dia nak slimkan lapisan perut dia yang dah 2 kali gendut tu. Makan sampai tak hinggat dunia. Dua pinggan penuh.  Dah biasa di Kuantan tu asyik dok makan seafood jer..bila kena makan makanan biasa cam tu..

Hari tu..hubby akubawak balik daun putik gajus...pun sedap sebab rasanya pahit2 lemak .Daun ni bukan saja menyelerakan tapi ada khasiat tersendiri..awet muda tau...

Yang penting...makanan tu kita masak dengan hati yang ikhlas..baru ler apa yang kita masak tu sedap. Tak gitu??

1 comment:

  1. rebus jantung pisang tu
    makan cicah dgn budu :)
    itu saya suka

    ReplyDelete

Saraqistina80@yahoo.com