Thursday, January 8, 2015

BOHONG SUNAT?

Ada ker istilah bohong sunat ni?. Menurut kata orang yang mencipta istilah ni..bohong sunat bermaksud bohong yang harus dilakukan demi menyelamatkan keadaan. Hehe..menyelamatkan keadaan dan demi menjaga hati seseorang konon nyer.

Mungkin lah pada ornag yang suka berbohong sunat ni berpendapat ianya perlu demi menjaga hati atau menyelamatkan keadaan. Tapi persoalannya..sampai bila ko nak berbohong tu kan. Lambat laun akan ketahuan jugak dan rasanya situasinya akan lebih parah bila orang yang dibohongi tu dapat tahu cerita sebenar!

Aku rasa ada pendekatan lain yang boleh dilakukan selain dari berbohong sunat ni. Apa kata setiap permasalahan itu di bawa berbincang dan haruslah berterusterang. Nampak benor ler korang ni takut berdepan dengan masalah hingga kan mencipta bohong sunat ni kan??. Dalam situasi apa juga..aku paling benci nak berbohong ni tapi ada ketika dan waktunya aku juga terpaksa menyatakan sesuatu perkara which its not true!. End up ..aku rasa amat bersalah selepas itu. Masa tu, aku terfikir ini jer jawapan selamat yang harus aku berikan untuk "menutup" soalan yang diberikan. Satu kelemahan aku ni ialah..tak pandai berbohong dan terasa seakan-akan orang yang aku bohongi tu tau jer yang jawapan aku tu dalam kategori bohong "sunat.

Apa pendapat u olls?. Harus ker kita ni berbohong sunat demi menyelamatkan keadaan?







No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com