Thursday, March 24, 2011

TAKZIRAH YG BERMAKNA

Teringat aku akan kata2 CEO kami yg kebetulan masuk ke Pantry waktu kami sedang lunch. Kata2nya tu singkat jer tapi banyak memberi kesedaran pada aku. Memang kadang2kita terlupa pada benda2 kecik yang sebenarnya membawa erti yg amat besar pada orang lain.

Antara yang kuingat ler yang diperkatakan nyer tu:

1) Sebelum tidur, doakan supaya rezeki kita murah supaya kita dapat menolong orang yang memerlukan.
Aku memang buat benda tu cumanya aku berdoa supaya dapat menolong adik beradikku sajer. Nampak? jauh beza kan?

2) Biasakan diri bersedekah tak kira berapa jumlahnya. Ikhlaskan hati dan tidak mengharapkan balasan.
Aku memang buat tapi tak konsisten..Bila ingat, aku bagi...

Sebagai manusia, kita kengkadang alpa dalam menikmati nikmat yang Allah beri. Bila nikmat tu ditarik balik, kita marah...sedih...putus asa...Walhal, rezeki dan segala nikmat kurniaan Allah tu dipinjamkan sementara sahaja dan Dia berhak mengambil nyer bila2 masa yg dikehendakiNya.

Jadi kengkawan, beringatlah..sihat sebelum sakit, beramal ler dengan hati yg ikhlas sebelum kita dijemput pulang padaNya.

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com