Thursday, March 31, 2011

TERIMALAH KRITIKAN DGN HATI TERBUKA


Kebanyakan kita bila terima pujian dari orang..fulamak! kembang lobang idung. Tapi Mengapa bila dikritik sedikit ajer dah melambung api kemarahannya mengalahkan letusan gunung berapi.

Aku penah ler baca fb sorang Hamba Allah ni...Bila orang puji dia...cantik ler, cute ler (Walhal idok ler cantik maner punnn...) dia bukan main ber tengkiu2 lagi dengan orang tu. Tapi ada ler blogger ni kritik dia (Mungkin orang ni tau sejarah idup dia kot). Apalagi! dia pun melompat cam baru lepas termakan cili api (Sapa yang makan cili..dia ler rase pedasnya kan?) Kui! Kui!

Dalam menangani kritikan ni, seharusnya kita menerimanya dengan hati terbuka..... Mungkin kritikan tersebut boleh kita jadikan panduan untuk merubah sikap dan pesonaliti kita yang buruk perangai kepada insan yang lebih baik. Seharusnya kritikan tu dapat membuka minda kita untuk berfikir tentang apa yang telah kita lakukan.

Kalau kritikan tu tak berasas, tak ngapa ler kalu ko nak melalak bagai kat fb dan mintak simpati kengkawan yg tak tau hujung pangkal citer...Mengapa nak meroyan kalau citer tu "tak ada yang salah melainkan yang benar belaka" kan? kan? Ko faham kan maksud aku nih?


Kata pujangga sekarang...ORANG YANG TIDAK DAPAT MENERIMA KRITIKAN ADALAH ORANG YANG TIDAK BERHAK DIPUJI

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com