Monday, November 7, 2011

KORBAN HARIRAYA..



Raya Aidil Adha Ahad lepas memang meriah..Sana sini orang melakukan ibadat korban.Apa yang aku nak citer kat sini bukannya kemeriahan peristiwa korban tu tapi pemahaman tentang korban tu sendiri .

Waktu aku beraya di kampung sewaktu kecil dulu..aku dapat saksikan pengagihan daging korban ini diberi kepada golongan fakir miskin yang memang sepatutnya layak menerimanya. Berbeza di bandar pulak, yang rata2nya orang yang hidup senang..

Aku faham..memang sukar untuk mencari golongan fakir miskin di KL ni tapi bukan itu yang menjadi isunya. Isu nya sekarang ni..tentang pengagihan daging korban yang aku rasa tidak dibahagikan secara adil di mana rakan2 mereka diperuntukan daging yang baik sedangkan lebihannya baru diagihkan kepada jiran2 yang lain.

Bukan kah kita dituntut melakukan korban itu atas dasar kemanusiaan dan rasa kasihsayang sesama manusia. Sewajarnya pengagihan itu perlu adil...barulah pengertian korban itu menepati maksud sebenar yang dituntut dalam Islam.

Sewaktu arwah abah masih ada...dia tak pernah terkecuali dari mendapat daging korban di surau tempat Abah pernah menderma sejumlah wang simpanannya dan memberi berbagai peralatan untuk kemudahan jemaah surau. Tapi sejak pemergian Abah..amalan tersebut terhenti begitu saja ..tak ada siapa pun yang mengingatinya...terfikir aku...adakah pemberian mereka selama ini hanya kerana mengambil hati Abah semata2?

Bukanlah aku dan family kemaruk dengan pemberian tersebut cuma terkilan dengan sikap segelintir manusia yang hanya berbudi untuk mendapatkan sesuatu bukan kerana keikhlasan yang lahir dari hati...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com