Wednesday, November 30, 2011

RENUNGKANLAH...

Kasihnya Ibu...sanggupkan berpisah...dan kasih ayahanda berkorban nyawa...Macam tulah lirik lagu yang menusuk jiwa kita setiapkali mendengar ia ke udara. Besarnya pengorbanan ibubapa tu tak ternilai dengan apa jua yang ada di bumi ni.

Tapi sejauhmana pengorbanan ibubapa tu mendapat tempat dihati anak2? Maksud aku...sejauh mana anak2 mengingati besarnya pergorbanan mereka membesarkan kita dengan keringat dan airmata?.

Bertuahlah ibubapa yang punya anak2 yg menghargai mereka di kala usia tua. Bagaimana pula nasib ibubapa yang dipinggirkan setelah anak2 mengecapi kejayaan malah paling sedih jika anak2 tersebut "membuang" ibubapa mereka.

Siapa kita.. untuk menghukum ibubapa sekalipun mereka pernah berbuat kesalahan atau perkara yang menyinggung hati dan perasaan kita? Siapa kita..untuk mendendami mereka yang sejak kecil menatang kita bagai minyak yang penuh?.Yang mempertaruhkan nyawanya sebagai galang ganti untuk anak2nya...Yang sanggup berbuat apa sahaja demi memastikan anak2nya tidak menangis kelaparan dan kehausan..?

Jangan kerana benda2 yang kecil..kita besar2kan. Jangan kerana orang luar yang tak mengenali siapa sebenarnya mereka...kita terus menghukum ibubapa yang kita lebih kenal sejak lahir dulu.

Sementara ibubapa masih ada..hargailah mereka...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com