Monday, December 26, 2011

WORK HARD @ WORK SMART?


Pada korang ler..ada tak perbezaan antara kedua2 perkataan nie. Memang ada..jauh benor bezanya.

Bagi aku, "work hard" nie..orang yang betul2 buat kerja. Malah dia mempunyai kesungguhan untuk menjalankan tanggungjawab yang diberikannya sebaik mungkin.Kengkadang orang yang "work hard" ni sanggup mengabaikan kepentingan dirinya demi untuk menyiapkan tugasan yang diberi.

"Work smart" ni pun bagus gak...Perancangan yang teliti..tapi banyak menjurus kepada ayat orang sekarang ni.."mengulor" atau mengelat. Kebiasaannya orang yang "work smart" ni sering cuba untuk mengelak dari tanggungjawab dan paling teruk tu..memberikan tanggungjawabnya kepada orang lain dan apabila hasil kerja tersebut mendapat pujian..nah! dialah orang yang berada di barisan hadapan...mengakui tu hasil kerja dia! Puih! kotor punya worang!

Apa pun..bagi aku..work smart yang bagus dan terpuji ialah perancangan yang teliti dalam menguruskan tugas yang diberikan (bukan menyerahkan kepada orang lain okeyyyy).
Apabila work hard dan work smart ni diseiringkan, barulah hasil kerja tersebut lebih baik dari yang kita jangkakan. Setuju tak?

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com