Wednesday, April 30, 2014

APA KES NI???

Sajer nak share dengan korang satu citer ni. Tadi one of my house tenant ni call ler..Bagi tau, yang bulan ni dia mintak tangguh bayar sewa umah ke bulan depan. Yang aku nak citer kat korang ni tentang alasan yang dia bagi kat aku.

"Adik saya nak kawin kak..so kami kenalah tolong sket sorang". Kepala aku mula lah cam mesin berfikir...Mana tak stress kan? Masalah orang aku plak yang mikirin....Adik nak kahwin..naper plak ko yang kuar belanja sampai sewa umah plak yang ko tangguh bayar?.

Setahu aku lah, kalau orang tu nak kahwin dia bukan sajer perlu ready dengan jiwa dan raga tapi dengan financial pun dah ada cukup. Ni apa ke jadahnya, ko kahwin sampai mintak sponsor adik beradik ni...??Bukan sponsor adik beradik jer, ni dah membabitkan aku plak yang tak der kena mengena dengan ini gambar!

Ni ler dia orang melayu..kahwin nak gah ajer. Kalau boleh 40 hari 40 malam buat majlis keramaian. Joget lambak nyer dengan karaoke nyer. Pada dorang, kahwin ni hanya sekali..so kenalah berhabih. Tak ler nanti dikata diumpat orang buat majlis cekai jer. Bangsa kita ni lebih rela rupanya papa asalkan dilihat orang bergaya.

Ni nak bagi tau kat korang yer..Setahu aku, tak der dalam Islam kata kahwin tu kena besor2 majlisnya kalau tak tak sah nikah ko!. paling penting bersederhana sekadar mengumumkan yang ko tu dah menikah dengan sipolan.

Ni sampai berhutang bagai ni...Ko dah tentu ler dapat pasangan...akak ni sewa umah @ bisnes akak terjejas dek gara2 ko nak berlaki @ berbini tau...Hish! Kalau aku tak fikirlah bina masjid tu pahala...

Bulan depan..jangan plak kakak ko bagi tau yang dia nak pakai duit plak utk majlis sambut anak sedara (mana tau bunting pelamin kot)

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com