Wednesday, April 30, 2014

GST YANG SUPER PENING!

Hari ni aku ada training berkenaan GST. Apa itu GST kengkawan? Bagi yang tak tau tu ..meh aku explain a bit wokay. GST tu singkatan pada Goods Service tax. GST ni menggantikan tax lama yang mana korang kena bayar iaitu cukai perkhidmatan (service tax) dan cukai jualan Sales tax) sebanyak 10% plus 6%. Dengan adanya GST ni pengguna katanya hanya membayar 6% sahaja. Yer kerr..?

Dikatakan bahawa bila GST ni dibuat..harga barang tidak akan membebankan pengguna... Saper kata??Cuba ko fikir contoh satu benda yer...beli roti kat Supermarket atau kedai runcit. Dari mata kasar memang ler ko tak nampak cukai GST tu tapi hakikatnya kerajaan dah masukkan dalam rega roti yang korang beli tu. Ada faham?


Kerajaan kata bagi mengelakkan dari dikenakan cukai yang berlebihan setiap kali kita membeli barangan, kita kenalah ubah cara hidup (life style) katanya.. Nak ubah amende kalau semua barangan kita tu memang keperluan hari-hari dan juga keperluan semasa. Tak kan hari-hari ko nak telan kangkung yang ko kutip sendiri . Tu memang confirm ler tak der tax !.

Apa yang aku dapat simpulkan hasil dari training dari pukul 8 pagi hingga 6.30 petang ni ialah...keja dan beban stress para accountant akan bertambah dengan adanya GST yang akan berkuatkuasa pada 1st April 2015 akan datang. 


Apapun..aku berazam mengalas tanggung jawab yang telah diamanahkan dengan sebaik mungkin.

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com