Wednesday, October 19, 2011

PENYAKIT YG SUKAR DIUBATI

Dalam banyak2 penyakit yg menular sekrg ni..korang rasa penyakit apa paling bahaya?. Bagi aku...kanser, stroke, darah tinggi, kencing manis sumer tu biasa. Penyakit paling bahaya dari zaman dulu hinggalah zaman sekarang..ialah penyakit hati...PHD

Hasad Dengki ni memang tak ade ubatnya malah semakin menjadi2. Pantang tengok orang bahagia..ada jer yang muka keruh yang tak senang duduk..mulalah menfitnah yang bukan2. Peliknya kalu kita susah...bukan dia yang menolong pun.


Kucing ni kalu dengki pon...binatang..ko binatang gak ker?

Paling ketara bila time kenduri kahwin ni...Makcik2 ni mulalah sebok nak menjengok bilik tidur pengantin..Peh tu jadik juru ulas...cadar katil made in Maidin ler...Langsir tu tahun lepas punya ler...Tu belom masuk lagi bab2 pelamin dan catering. Ada jer tak kena di mata dorang. Masa anak dia kahwin ..tak plak grand mana!

Sifat irihati ni bukan hanya pada orang luar..sedara mara sendiri pun ibarat sekam dalam daging. Zahirnya nampak baik tapi dalam hati dan dibelakang kita tu agenda nak menjatuhkan kita tu boleh buat satu buku ler!, Tambah2 lagi, kalau kita lebih sket dari dia..mula ler pandai buat fatwa sendiri..harta orang harta dia..harta dia, harta dia ler. Gitulah manusia..bila sifat dengki tu menguasai segala2nya.

Satu jer lah yang korang perlu ingat..rezeki memasing...jangan ler sebab hati korang yang busuk tu nanti akan menyebabkan korang hilang kawan dan putus saudara. Lebih teruk lagi bila Tuhan sempitkan rezeki korang..Nak ker????

1 comment:

  1. bersyukur ngan apa yg ader...nescaya hidup ini lebih ceria (:

    ReplyDelete

Saraqistina80@yahoo.com