Sunday, October 23, 2011

SAPA NAK CANTIK..CUBALAH

Wanita yang melewati umur 30an biasa nya mula bimbang dengan masalahseperti timbulnya jerawat, penuaan, dan masalah kritikal dimana mengidap kanser kulit.

Masalah ini dapat dihindari, salah satunya dengan terapi vitamin c gunanya untuk mempercepat proses regenerasi kulit, sehingga kulit menjadi lebih cerah sekaligus terhindar dari infeksi penuaan.

Bahan2 semulajadi yang mengandung vitamin c yang dapat menjadikan diri cantik dan awet muda.

Kentang sebagai cleanser.
Hancurkan kentang mentah dan oleskan pada wajah . Lalu bersihkan wajah dengan tuala yang telah dibasahi air hangat. Lakukan tiap hari utnuk menangkis masalah jerawat.

Lemon sebagai peeling
Ambil satu buah lemon. Peras dan ambil sarinya. Parut kulitnya, campurkan dengan sari lemon. Taruh dalam mangkuk tertutup dan biarkan selama 8 jam. Sapukan mendapan lemon pada wajah dengan cara ditepuk-tepuk. Biarkan hingga kering lalu bersihkan dengan tuala basah. Terakhir bilas wajah dengan air sejuk dan bubuhkan pelembab.

Strawberi sebagai astrigent
Campur ¼ cawan strawberi yang sudah dicampurkan dengan ¼ cawan cuka putih (white vinegar). Taruh dalam mangkuk tertutup dan biarkan beberapa jam. Kemudian, pisahkan biji strawberi dengan saringan bersih,. Tambahkan ¼ cawan air mawar pada endapan strawberi cuka. Dapat dipakai sebagai astrigent.

Tomato sebagai freshner.
Potong dan hancurkan tomato. Lalu sapukan pada wajah secara merata. Tunggu hingga wajah terasa tegang, lalu bersihkan dengan tuala basah.

Lemon beku untuk mengecilkan pori2
Campur perahan lemon dengan air. Tuangkan pada cetakan ais batu, lalu masukkan ke dalam freezer. Setelah membeku, keluarkan dari cetakan lalu simpan dalam plastik. Ambil satu ketulan batu lemon’ dan usapkan pada wajah hingga mencair. Keringkan wajah dengan tissue wajah yang lembut.

1 comment:

  1. NAMPAK MUDAH..
    TAPI YANG MUDAH ITULAH PALING SUSAH DAH BUAT.
    (itu saya la..hehe)

    ReplyDelete

Saraqistina80@yahoo.com