Thursday, September 16, 2010

APA YG PENTING...KERJASAMA!!


(Ni...Chef Naufal, beria anak bujang sorang ni...Tukang kacau ke ....pengacau?)

Semalam time aku nak berborak dgn adik aku..dia tengah bz sangat. Katanya dia kat umah mak sedara nya di Rawang. Mak sedara dia tengah buat persiapan untuk majlis kahwin anaknya. Adik aku kata memang penat giler ko sebb sumer kerja dari buat wajik, rebus telor,sumer buat sendiri. Pendek kata dorang ni tak amik catering..sumer masak sendiri.

Apa yg aku nak citer kat sini ialah semangat kerjasama yg dorang tunjukkan tu. Lupa nak bagi tau korang yg adik aku tu kahwin dgn orang Melaka. Memang dari dulu, aku selalu dengar kengkawan citer, orang Melaka ni kalu kucing beranak pun dorang balik. Bila aku fikirkan balik, maksud disebalik kata2 dorang tu..orang Melaka ni memang
jenis masyarakat yg berpakat dalam membuat kerja bersama2.Sifat tolong menolong mereka tu memang patut dicontohi.

Aku penah membuat kenduri kesyukuran dulu. Memang aku plan dari awal utk amik catering sebb tak mau menyusahkan dorang dan aku tau tak kan ada sedara mara yg nak menolong..Nasib baik ler, kalu aku tak amik catering ari tu..mau mati kering aku!! Mana taknya, sedara mara datang pun lambat...dah tu masing2 datang sebagai tetamu. Memang tak de gaya pun nak menolong apalagi nak basuh pinggan...Rosak ler baju lip lap tu kann.

Bukan ler tujuan aku nak memburukkan sedara mara tapi kesal gak ler.. naper semangat kerjasama, gotong royong tu tak de dalam famili aku. Ni..tak lama lagi pun nak buat kenduri gak..tak yah ler aku fikirkan sumer tu...Memang ler betul kata Abah, seronok bila tengok sedara mara berkumpul bersama2 tapi di zaman moden serba canggih ni hendak ke lagi orang datang mengotorkan tangan dan baju untuk buat kerja2 nih...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com