Tuesday, January 18, 2011

PENYAKIT MELAYU KITA!

Penyakit yg paling merbahaya dalam masyarakat Melayu kita ialah penyakit PHD dan busy body. Pantang tengok orang lebih sikit dari dia seinci pun..bulu ketiak dia dah meremang. Walhal sepatutnya kita tumpang gembira dengan kejayaan teman walau dari segi apa pun.

Aku punya pengalaman tentang rakan baik aku sendiri yg ikut sedap mulut mengutuk aku. Kes hasad dengki ler nih..Macam2 dia kutuk famili aku yg kononnya tak campur orang...katak bawah tempurung ler...Korang tau tak dia bercerita tu kat sapa? Kat kakak ipar aku sendiri! Masa tu dia tak tau sapa my sister inlaw tu.

Kebetulan, sister inlaw aku gi mengurut kat sebuah umah , terjumpa ler kawan aku ni. Bila dia tau yg kwn aku ni tinggal kat tempat yg sama, sister inlaw pun tanya, kenal tak Hj. Nordin?. Apalagi cam jet turbo mulut kawan aku ni mengumpat sakan. Yang buat kakak ipar aku naik hangin tu, dia siap kutuk hubby aku lagi tu..Anak Hj. Nordin tu kawin dgn orang tua umur sebaya 40an.!

Bila kakak ipar aku memperkenalkan diri, cam nak tercabut usus dia bila kena marah balik! Dan2 tu gak balik..tak jadi mengurut! keh keh!.Itu ler kata orang tua2...cakap siang, pandang2..cakap malam, dengar2...Tak kena penampau dgn ipar aku tu pun dah cukup baik sebb kureng ajar mulut tu mengata adik kesayangan dia!!

Untuk kawan aku yg dengki sangat dengan aku tu...ni nak kasi tau sket ler yer:-
1) Hubby aku tu 1 tahun lebih tua dari aku jer. Bukan cam laki ko yg dah tua renta rambut ala sarang tebuan tu..

2) Hubby aku ni teruna lagi masa aku kawin dengan dia..Idok ler cam laki ko tu yg ala2 barang recycle...Aku kawin pun tak ler sorok2..cam ko yg nikah kat kg sbb takut kena serang dgn bini tua dia.Nie Geng Caras laki orang!!

3) Paling penting! Famili aku memang tak suka campur orang sebab rata2 jiran kat situ ala2 mulut mami jarum..jaga tepi kain orang, mengutuk sana sini...alih2 dengar dia baru balik dari gugurkan anak...terlanjur! Sapa gamaknya tu yerk?.

Aku ni memang dididik emak dan ayah, tak suka nak amik tau hal orang TAPI kalu dah ko tu ibarat menjolok sarang tebuan.memang sajer cari nahas ler. Jangan fikir aku dok umah..tak tau kisah scandal ko tu...Allah tu Maha Kaya...belum sampai akhirat lagi, Dia bayar CASH kat ko. Kalu tak sedar gak, tak tau ler! Termasuk le ko dalam Melayu yg mudah lupa!

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com