Friday, March 30, 2012

DENDA KE DERA NI?



Rasa korang...kerja apa yang paling mudah dibuat?. Maksud aku ni jawatan. Menurut kajian ramai pihak kerja menyanyi paling mudah. Lorr yer ke?. Bukan sakit tekak ke melalak tak henti2. Kita yang mendengar ni memang ler tak rasa tapi cuma ko nyanyi satu lagu kat karaoke tu jer pun dah perit tekak dibuatnya.

Sebenarnya, tak ada kerja pun yang senang dalam hidup ni..semuanya menuntut ketekunan dan kesabaran kita. Nak citer ler sket kisah my niece yang baru masuk darjah 1 ni. Alkisah nyer cikgu dia yang baran ni membuatkan my niece takut nak gi sekolah. Bila dirisik2 baru ler tau citer yang dia dipukul dgn buku di kepala berkali2 hanya kerana kesalahan lambat membuat latihan yang diberikan.

Apa yang membuat aku terkilan tu ialah sikap guru tersebut yang tidak mempunyai sifat sabar dan etika perguruan yang sepatutnya. Dengan cara mengetuk kepala pelajar camtu, boleh ke menyelesaikan masalah? Bukan ke lebih baik jika guru tersebut menggunakan pendekatan mendidik. Kat Maktab atau pun Universiti dulu pun..mesti dah belajar psikologi kan?.

Aku akui..niece aku tu memang kadangkala nakal dan tak makan saman. Tapi budak2 kan..ada cara untuk menawan hati mereka untuk mengikut rentak kita...Denda tu bagi aku adalah langkah terakhir untuk pelajar yang masih bermasalah. Janganlah kerana ada masalah peribadi dengan family atau boyfriend...ko lampiaskan pada bebudak tu...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com