Thursday, February 24, 2011

KASIHNYA ANAK

Tempohari sewaktu aku menghantar Baby ke sekolah...dalam kesesakan jalanraya tu, mata aku tertumpu pada sorang uncle ni yg mengusung troli yg dipenuhi kotak2 kosong. Dia berjalan agak payah sekali. Dengan kakinya yang seakan tempang...ditambah dengan keuzurannya, menyukarkan lagi pergerakannya. Namun digagahkan juga..mungkin ini sumber rezeki pencariannya.

Macam2 yg terfikir dalam benakku. Uncle ni tak punya anak dan isteri ke? Kalau ada, mengapa dibiarkan orang setua ni bekerja membanting tulang sedangkan dia kelihatan amat uzur.

Kata2 orang tua...kalau kita tidak menghormati ibubapa, esok..kita juga akan diperlakukan sama seperti itu. mungkinkah orang2 yg terbiar selama ini pernah melakukan perbuatan yg sama ke atas orang tua mereka dulu..Atau anak itu sendiri yg tak tau nak membalas jasa kedua orang tua yg menjaga mereka bagai menatang minyak yg penuh.

Sementara ada hayat kedua orang tua kita...hargailah dan sayangilah mereka. Rahmat dari Allah ke atasmu bergantung pada redhanya orang tuamu...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com