Tuesday, February 8, 2011

POYO NYER DIA!

Selalu benar aku dengar ayat ni..Poyolah kau ni!..Tak pun gini...Aku cakap, dia boleh buat muka poyo jerrr!

Apa mendenya makna poyo ni yek? Toyol tau ler aku tapi perkataan ni cam ganjil jer bunyinya. Tau jer lah kann. anak muda zaman sekarang..suka benar mencipta perkataan mereka sendiri. Kalu sedap plak bunyinya tu!

Mengikut kata kengkawan aku, Poyo tu bermaksud berlagak...Contohnya, "Minah" tu bukan anak orang kaya pun tapi poyo semacam!. Ada gak yg mengatakan Poyo tu bermaksud, buat tak tau atau tak reti bahasa atau bahasa budak sekarang..buat dekkkk jer!, Contoh ayat, Minah tu dah kena serang sebab rampas laki orang pun, leh buat muka poyo jer depan kengkawan dia...Ahaks! I like that statement!.

Makin banyak perkataan2 baru yg diterbitkan oleh anak2 muda sekarang, makin confuse anak2 kita di sekolah. Baby pun penah sekali tanya aku, Mama..betul tak ayat nih, "Walaupun dimarah ibunya, Siti tetap bermuka poyo". belum sempat aku jawab, Abang tetiba gelak sakan...Keh! Keh! Samy Vellu pun tak pakai ayat cam tu!!

Bahasa jiwa Bangsa...bahasa Melayu kita dah cukup indah. Jadi rasanya tak perlu ler korang nak create perkataan sendiri yer.

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com