Monday, May 16, 2011

ABAH IBARAT PELANGI DI HATIKU

Pelangi Petang (Nyanyian Sudirman)

Kumeniti awan yang kelabu
Kutempuhi lorong yang berliku
Mencari sinar yang menerangi
Kegelapanku

Kupercaya pasti suatu masa
Sang suria kan menyinar jua
Membawa harapan yang menggunung
Bersamanya...

( korus )
Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri
Tapi cukup menghiburkan
Hati ini

Seharian waktu bersamamu
Tak terasa saat yang berlalu
Bagai pelangi petang kau kan pasti
Pergi jua...

Lagu ni aku dengar masa on the way nak balik keja..Sedih tetiba sebab teringat Abah. Bagi aku, Abah memang ibarat pelangi yang senantiasa menyinari kehidupan kami adik beradik. Tanpa kenal erti penat, Abah membesarkan kami dengan segala susah payah seorang diri.

Berkat ketabahannya, dia mampu hidup senang seperti orang lain.Malah..sebelum pemergian beliau, Abah tinggalkan segala bekalan berupa rumah dan tanah buat kami adik beradik. Bagi Abah, dia mahu memastikan anak2nya hidup senang dan tidak mengulangi kesusahan yang penah dialaminya dulu.

Insya Allah Abah, aku akan menyambung tanggungjawab Abah selama ini. Kalau dulu Abah sering bersedekah dan memberi derma utk masjid dan surau..kini aku dan adik2 akan menyambung amal jariah utk Abah..Semuga amalan yang berterusan ini akan merahmati Abah di sana....

Abah..meskipun tiada lagi pelangi yang akan menyinari yang akan menyeri hidup kami tapi sinar indah itu akan tetap abadi terpahat di hatiku.Doakan aku Abah....semuga aku mampu menghadapi hidup ini tanpamu...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com