Tuesday, May 10, 2011

BRASTAGI

Dari Lake Toba, kami bertolak ke Brastagi. Menurut kata Pak Dian, nama Brastagi ni bermaksud Gudang Beras iaitu tempat penyimpanannya. Jangkaannya, kami akan singgah di pasar di Brastagi ni utk membeli buah2an tempatan Indonesia seperti pisang kaki dan juga Buah markisa.

Mungkin memang tak de rezeki sebab jalannya macet (Jammed kata omputih!). Di sebabkan lapar yg teramat sangat, kami singgah makan di Green Hotel yang menyajikan makanan yang super sedapnya!. Ikan asam pedas dan terung goreng berempahnya...Pehhhh!! sedap ko!Nama ikan tu aku tak pasti tapi nampak hensemnya..aku bedal!

Peh makan siap bergambar. Baby ni cam ada satu penyakit plak. Pantang singgah mana2, mesti nak masuk toilet sampai aku gelar dia Minah toilet ler!Dari Brastagi, kami bertolak semula ke Medan melalui jalan yang sempit. Tabik kat kat supir kami ni...udah ler jalan sempit..asyik bertembung dengan bas plak tu. Dia maintain jer, sedangkan kami dalam bas tu menjerit gak bila hampir2 nak berantakan dengan lori yang bawak biantang pink kaler tu.

Opps lupa nak bagi tau korang, majoriti orang yang ada kat Lake Toba dan Brastagi ni adalah penganut Kristian. Gerejanya punya ler banyak, Masjid tak jumpa satu pun..Yang paling trajis tu, kebanyakan mereka ni membina kubur nenek moyang bersebelahan rumah jer...Bertingkat2 kuburnya kerana segala tulang nenek moyang mereka dikumpulkan di situ. Punya ler besor kubur dia...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com