Wednesday, May 4, 2011

HARI KEDUA DI MEDAN.


(Sempat gak berposing dalam LCCT Terminal)


(Anak dara ni pon tak nak kalah..)

Meskipun aku masih dalam kesedihan di atas pemergian abah, namun segala yg telah dirancang, kuteruskan jua. Ketika Abah di ICU, kami dah berura2 membatalkan flight utk ke Medan Indonesia. Tapi Allah lebih dulu menjemputnya pulang ke rahmatullah lebih awal dari yg kujangkakan.

Memandangkan abah telah tiada...genap seminggu, kami berangkat ke Indonesia menaiki pesawat Air Asia. Berkali2 aku berpesan pada iparku utk tengok2kan emak. Bimbang gak utk aku tinggalkan dia sorang diri di rumah dalam keadaan macam tu. Alhamdulillah..mereka faham tentang kerisauanku.

Kami bertolak sekitar jam 9 lebih (malam). Tiba agak lewat di Terminal Polonia Medan. Terminalnya agak simple tak seperti LCCT kita di sini..Kami tidur di Griya Hotel sementara menunggu masa keesokan harinya untuk ke Pekan Medan dimana terdapat toko atau kedai menjual kain batik dan telekung.

Teringat pesan emak yang minta aku belikan kain batik dan niatku utk menghadiahkan telekung pada iparku yg selama ni penat menjaga arwah Abah sepeninggalan kami bekerja. Harga kat kedai ni tak jauh beza dengan harga kat KL tu yg buat aku tawar hati nak membeli banyak. Ingat hati nak kuar dari kedai tu tapi mak datuk! kat luar dah ramai yang tunggu dengan menjual souvenir yang pelbagai. Cara mereka menyerbu tu mengalahkan nak minta autograf artis. Naik takut lak aku....terus tak jadi kuar kedai..terpaksa tunggu kengkawan yang lain.

Kami kemudiannya pergi ke Paten syarikat dimana kuih tradisional Medan dibuat. Di antara nama2 kuih muih tu ialah Tang2, Ting2, Tong2 (senang nau dorang bagi nama yek!). Peh tu, lunch di restoren Garuda...Makanannya asyikkkk gitu!

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com