Sunday, May 29, 2011

KENA TIPU

Dalam harian Metro ari tu..aku terbaca artikel bertajuk " Nelayan jual bot ..ditipu RM30,000. Sumer ni gara2 nak cepat kaya dengan menyertai skim cepat kaya.

Aku tak faham masyarat kita nih..dah berkali2 diingatkan tentang sindiket skim cepat kaya yang menawarkan ganjaran yang tak masuk akal dengan keuntungan berlipat kali ganda seperti ini. Masih ada lagi manusia yang mempercayainya meskipun dah diingatkan berulangkali.

Kalu difikirkan secara rasional, logik ke kalu dapat keuntungan 200% sedangkan dalam Islam tu, keuntungan yang terlampau seperti itu dah dikira tak mengikut lunas2 yang sepatutnya.

Desakan hidup untuk menjadi kaya sekelip mata memang boleh menyebabkan manusia gelap mata tapi banyak cara lain yang aku rasakan boleh dilakukan demi untuk mencari rezeki. Simpati aku, sebenarnya pada nelayan tersebut yang menjadi mangsa orang yang tak memikirkan dosa seperti itu.

Harap pihak berwajib lebih peka memantau dan membenteras skim cepat kaya seperti ini yang mengaburi mata masyarakat dengan berselindung disebalik penjualan produk walhal menjalankan perniagaan piramid yang hanya menguntungkan pihak atasan sahaja.

Wahai kengkawan...keputusan di tangan anda. Berfikir dan bertindaklah secara wajar dan jangan jadikan anda mangsa seterusnya.

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com