Tuesday, May 17, 2011

SIAPA SEBENARNYA KAWAN..

Ada sesuatu yang aku pelajari dengan pemergian Abah. Untuk pengetahuan kalian, abahseorang yang cukup dermawan malah tak lokek membelanja kawan2nya ketika makan dikedai kopi. Rakan2nya pantang nampak beliau...sering mengerumuni mejanya dan berlalu begitu ajer lepas minum. Masuk "buku akaun" Abah ler tu!

Dalam ramai2 ni..ada ler saudara rapat Abah..sepupu lagi tu. Masa dia terlantar sakit di hospital, Abah sering melawat dan ada sajer buah tangan yg Abah belikan. Begitu juga waktu dia balik ke rumah, boleh dikatakan setiap pagi, isterinya akan menelefon Abah minta dibelikan roti canai, nasi lemak termasuk ler teh tarik!

Tapi aku benar2 terkilan...di saat Abah bertarung nyawa di hospital, muka dia pun tak nampak ..jauh sekali melawat Abah di rumah..hinggalah Abah dikebumikan. Bila ditanya, alasanya memang tak masuk akal! Dia (Abah) masuk hospital pun, tak bagi tau aku. Tu alasan bodoh dia...ni alasan aku plak! Usah kata nak melawat kat hospital, Abah yg sakit kat umah pun tak penah sekali pun dijenguknya..apalagi ler kat hospital yg jauh tu. Rumah Abah dgn dia bkn jauh benar! kentut pun boleh dengar!

Ini ler yg dikatakan melepaskan anjing tersepit!.Masa senang ajer dia menumpang..tapi bila kita susah, muka dia tu pun tak nampak langsung! Malah tergamak memfitnah Abah pulak.Aku tak heran dgn perangai dia sebab dia ni sanggup berputus saudara dgn adik beradik sendiri. Adik beradik lagikan dibuang ..nikan plak Abah tu cuma sepupu jer!

Manusia camni agaknya lupa yg dunia ni ibarat roda...Ibarat kat P.Ramlee ler...ari ni ari engkau..esok ari aku pulak...Kawan seperti ni..tak rugi malah untung kalu jauh dari kita..Reta orang dia punya..reta dia ..dia punya!Memang useless!!

Berbahagia Abah dapat teman2 yg sudi mendoakan kesejahteraannya dan sentiasa mengingati kebaikan Abah semasa hayatnya.

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com