Thursday, December 23, 2010

APA ADA PADA NAMA



Apa nama awak?..aku bangga bila menyebut namaku. Nama yg diberi olah orang2 yg menyayangi aku dan menyambut kelahiranku ke bumi ni. Pernah tak korang dengar ada oran yg tak suka atau kurang suka dengan nama yg diberi padanya. Aku faham ler kalu nama tu nama yg membaw makna yg tidak baik...of coz ler..aku pun tak senang.

Ramai gak yg modified nama tu supaya jadi lebih sedap didengar dan bunyinya kedengaran lebih glamour. Kawan sekolah aku dulu, namanya Sita Dewi Kencana...Nama yg cukup unik. Kakaknya Puspa Dewi Kencana dan Kesuma Dewi Kencana. Mulanya dia juga tidak berapa menyenangi nama tersebut kerana ramai kengkawan dan guru2 menyangka nama tersebut ialah seorang pelajar India!.Tapi aku menyenanginya kerana dia seorang yg suka menolong rakan2nya...

Bagi aku, nama memang memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian ni. Tapi sekiranya nama korang seperti kawan aku tadi...mengapa perlu ditukar atau disembunyikan...orang menyukai dan memuliakan kita bukan pada nama tapi pada budi pekerti dan sikap kita. Jika nama berbunga2 pun..tapi berselindung dengan perangai buruk suka menganggu dan memusnahkan kehidupan orang lain..tak guna gak!.

Apapun nama tu diberi tetap dah diletakkan dalam surat beranak korang..so tak yah ler koran nak tukar atau buang sembarangan sebab masa korang dibacakan talkin nanti..nama penuh korang berbintikan mak tu dibaca penuh okay! Nama ala2 Mat Salleh atau pun nama ala2 Jawa...sumer kuar!

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com