Thursday, December 23, 2010

DIMANA ADA KEMAHUAN..DI SITU ADA JALAN!

Masa menunggu Abah di wad tempohari, kami membeli berbagai suratkhabar dan juga majalah bagi menghilangkan kebosanan. Diantara majalah tersebut , aku cukup tertarik dgn satu artikel dalam Mastika. Tentang kepayahan dan kemiskinan manusia. Ketabahan mereka menempuh kehidupan ini amat menyentuh hatiku.

Kisah seorang doktor yg dimasa kecilnya begitu daif sehinggakan tidak mampu utk mempunyai wang saku ke sekolah. Namun beliau berusaha menjual buah2an disekitar rumahnya utk dijual di sekolah. melihat kesungguhan yg ditunjukan, seorang Hamba Allah membantu sehingga beliau menjadi seorang doktor akhirnya. Kisahnya mengingatkan aku pada abah kerana perjalanan pahit getir yg dilaluinya hampir sama sehingga abah berjaya menjadi seorang usahawan yg berjaya.

Kengkawan, siapa pun kita...walau dari taraf mana pun kita berada...jangan mudah putus asa dan mengalah untuk mencapai apa yg dihajati. Untuk menjadi seorang yg berjaya bukan mudah tapi ianya tidak mustahil untuk dicapai.

Cerita tersebut membuktikan bahawa bukan sijil jadi penentuan kejayaan hidup seseorang tapi kesungguhan dan ketabahan kita. Sesiapa pun mampu hidup bahagia di muka bumi Allah ini asalkan dia sanggup berusaha bersungguh2.

Bangga dengan usaha dan kecekalan serta kejayaan Abah yg cuma berpendidikan darjah 6 sahaja!

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com