Wednesday, December 1, 2010

HUTANG!


Sapa kata dia langsung tak de hutang? Memang pembohong besar ler dia! Dalam kehidupan kita terutama zaman sekarang memang menuntut kita untuk berhutang jika mahu sesuatu "perubahan" dalam hidup. Kalau tak sampai kematu ler taraf hidup ko macam tu jer.

Contohnya korang nak beli rumah. Orang kaya mana pun amik loan..tak gak dia bayar cash kan? Beli keta pun pinjam loan gak kan? Pendekkata..segalanya dikelilingi dengan hutang.Tak kisah ler..janji jangan mengulat bayar udah yer. Mungkin disebabkan profesion aku di bidang kewangan ni menuntut aku untuk menjaga kewangan aku sebaiknya..Siap buat filling lagi kat umah you!. Aku pastikan apa sahaja loan di bayar pada atau sebelum tarikh (due date)nya.Cukup pantang aku bila kena membayar penalty atau late payment charges.



Sebut pasal hutang ni..teringat ler aku satu kisah. Hubby aku ni mmg suka benor menjadi penjamin kengkawan dia. Nak jadi citer, loan kami sangkut disebabkan kawan dia ni dah bikin "taik" dgn bank tu dan mengarahkan hubby aku selaku penjamin melunaskan baki hutangnya dalam 30K. Yang tak sedapnya tu, kawan dia dah siap "mengaburkan diri" entah kemana dan paling hangat hati aku bila wife dia suruh aku mohon loan utk melunaskan hutang laki dia. Ada akal ke? Ko yg dapat duit, aku plak menanggung beban.

Alhamdulillah..akhirnya kes tu selesai gak..Tapi hubungan aku dengan wife dia dah jadi tak selesa disebabkan kes hutang tu..Betul kata orang..Wang boleh membuat manusia bertukar dari kawan kepada musuh!!. Nasihat aku kepada sesiapa yg suka berhutang tapi tak suka nak membayar ni, korang mungkin terlepas di dunia tapi tidak di akhirat...

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com