Wednesday, December 8, 2010

BAHASA JIWA BANGSA

Tak faham aku dengan bahasa bebudak sekarang ni. Yang tak penah aku dengar..yg pelik2 bahasa yg disebut.Tak hairan ler aku kalu Bahasa melayu di sekolah2 merosot pencapaiannya sebab dari sekolah lagi mereka ni dah menggunakan bahasa2 yg tah dari mana dorang kutip.

Kalau dulu, kita membahasakan lelaki yg lebih tua tu dgn "Abang" tapi remaja sekarang menggantinya dgn perkataan "bro". "Minah tu poyo lah" Bila aku tanya, apa makna poyo tu..tak tau lak dia nak menjawab. Ni mesti kes mengikut ajer apa orang cakap...maksud tak tahu!!. Lagi satu..korang perasan tak remaja sekrang suka benar masa bercakap tu menggunakan perkataan "macam". Setiap kali bercakap jer...mesti perkataan tu yg dia sebut berulang kali.Paling aku tak suka, bila DJ yg bercakap di radio aau di tv pulak menggunakan perkataan "mereka-mereka" ini...atau perkatan "sangat-sangat".Yang sedihnya..rata2 yg bercakap tu, bangsa aku! Melayu!

Bukan lah aku nak korang bercakap menggunakan bahasa baku..tapi jangan ler merosakkan bahasa.Aku pun bercakap menggunakan bahasa "pasar" tapi tak ler sampai menukar2 ikut sukati Tok Wan aku jer.

YANG MERAH ITU SAGA
YANG KURIK ITU KENDI
YANG INDAH ITU BAHASA
YANG CANTIK ITU BUDI

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com