Thursday, December 23, 2010

APA PERBEZAANNYA?


SAKIT JIWA ATAU JIWA SAKIT? RENDAH DIRI ATAU MERENDAH DIRI? Bunyinya macam sama...sekali tengok cam tak der perbezaan apa2 kan? Tapi realitinya ia membawa maksud yg jauh berbeza.

Sakit jiwa adalah satu penyakit mental yg penghidapnya memang tak boleh nak berfikir secara waras tetapi orang yg mempunyai jiwa yg sakit sebenarnya boleh berfikir. Tinggal lagi, dia tak mahu menggunakan akalnya sebaik mungkin dan berfikiran negatif terhadap orang.

Sebagai contoh orang yg mengalami jiwa sakit ni...dia selalu merasakan orang asyik memperkatakan tentang dirinya walau kemana dia pergi.Jiwanya selalu tertekan..kerana merasakan orang berniat jahat terhadap dirinya. Satu perkara yg paling pasti tentang mereka ni ialah tidak suka melihat orang "lebih" sedikit darinya. Jiwanya jadi tidak tenteram dan akan mencuba untuk menjatuhkan orang tersebut walau dengna apa cara sekali pun.



Manakala perasaan rendah diri pula ialah orang yg merasakan dirinya serba kekurangan berbanding orang lain. Orang seperti ini seringkali menyisihkan diri dari masyarakat setempat..kengkadang tu, untuk menutup kekurangan yg ada pada dirinya, dia akan menceritakan keaiban orang lain. Mungkin bertujuan untuk menutupi kekurangan dirinya sendiri.

Merendah diri pulak bermaksud seseorang yg tidak suka memperlihatkan tentang kehebatan dan keistimewaan yg ada pada dirinya sebaliknya ia lebih suka bersikap "low profile".

Gabungan penyakit jiwa sakit dan rendah diri ini merupakan penyakit yg paling kronik dalam masyarakat kita. Kalau penyakit sakit jiwa...dia berpotensi membunuh diri...AWAS kerana pesakit "jiwa sakit" dan "rendah diri" ini berpontensi pulak membunuh anda dek kerana tahap kegilaan mereka yg sudah sampai ke kemuncaknya tu!!

No comments:

Post a Comment

Saraqistina80@yahoo.com